צניחת עפעפיים

צניחת עפעפיים, המכונה לעיתים גם נפילת עפעפיים ובעגה המקצועית פטוזיס, הינה תופעה בה העפעפיים בשתי העיניים נופלים ומכסים את האישונים, או שלעיתים יש עפעף נפול בעין אחת בעוד השני נותר תקין. במקרים כאלו, בהתאם לחומרת הבעיה כגון פטוזיס קל, נוצר פגם אסתטי שיכול בהחלט להגיע עד כדי הפרעה לראייה במקרים של פטוזיס מתקדם. על כן, הטיפול עשוי להיות אסתטי מעיקרו ו/או רפואי במטרה להשיב את אפשרות הראייה הטובה והנוחה למטופל.

ד"ר דפנה לנדאו הינה מומחית לרפואת עיניים, מנתחת פלסטית של ארובות העיניים והעפעפיים, המשמשת בתור רופאת עיניים בכירה במכון האוקולופסלטיקה של המרכז הרפואי שיבא. ד"ר לנדאו מבצעת את כל סוגי ניתוחי האוקולופלסטיקה בילדים ומבוגרים, לרבות ניתוח פטוזיס עקב צניחת עפעפיים עליונים, ניתוחים עקב שינויים במנח העפעפיים, ועוד. 

 

מהם העפעפיים ומה תפקידם?

העפעפיים הם מבנים מורכבים עדינים שמכסים ומגנים על העיניים, ובפרט מגנים על הקרנית מפני פציעות ותורמים ללחות שלה. כמו כן, תפקידם של העפעפיים הוא להקטין את כמות האור החודרת לעין, ולסלק מהעין גורמים שונים שיוצרים גירוי. למעשה, בעיניים שלנו יש גם עפעפיים עליונים וגם תחתונים, וכאשר מדברים על פטוזיס הכוונה היא לרוב לצניחת עפעף עליון. העפעפיים עצמם בנויים משתי שכבות עיקריות, הפנימית מורכבת מלוחית קשיחה הנקראת "טרזוס" ומלחמית המצפה אותה מחלקה הפנימי. החיצונית בנויה מעור ותחתיו שריר האורביקולריס אוקולי. בנוסף קיימים כלי דם ורידיים ועורקיים, בלוטות שונות, עצבים רצוניים ואוטונומיים, רצועות ועוד. לוחית הטרזוס שומרת על הצורה של העפעפיים, ובתוכה הזו נמצאות בלוטות חלב שתפקידן הוא להפריש חומר שומני למניעת התאיידות מהירה של הדמעות ועין יבשה.

יש לציין כי קיימות הפרעות מגוונות לעפעפיים, כגון עין נפולה או עין סגורה שמכונה צניחת עפעפיים או פטוזיס, עודפי עור בעפעפיים, אקטרופיון שהינו סיבוב כלפי חוץ של שולי העפעף, ואנטרופיון שהינו סיבוב כלפי פנים של שולי העפעף. כמו כן, ישנם גידולים עפעפיים שפירים וממאירים, בלטי שומן עליונים ותחתונים, הפרעות לצמיחת הריסים, בלפרפימוזיס שהינו קיצור של העפעף, וקיימות הפרעות נוספות עם אפשרויות טיפול מגוונות לכל בעיה.

 

Ptosis – מה זה בעצם?

אם כן, פטוזיס היא ירידה של העפעף או העפעפיים העליונים, מעין נפילה שלהם המכסה לעתים על חלק מהאישונים. הדבר עשוי להתבטא במקרים קלים בפגם אסתטי בלבד, ובמקרים יותר חמורים בחסימת החלק העליון של שדה הראייה. מלבד הבעיה האסתטית שלעתים נגרמת מהצניחה של העפעפיים, לעיתים נוצרת הפרעה לראייה המחייבת את האדם להרים פיזית את העפעף הנפול בעזרת האצבעות, או להטות את הראש אחורה – על מנת ששדה הראייה ייפתח. על כן, הזמן לטיפול בבעיה קשור בחומרתה, כאשר במצבים שהינם אסתטיים בלבד ניתן להמתין, ואילו במצבים של הפרעה לראייה לעתים מומלץ לטפל בהקדם.

 

נפילת עפעף – סיבות

על פי רוב, התופעה ניכרת בגילאים מבוגרים עקב התרופפות של הגיד המחבר את השריר המרים את העפעף עצמו. כתוצאה מכך, העפעפיים אינם נותרים במצבם התקין אלא נופלים למטה. יחד עם זאת, בהחלט קיימת גם צניחת עפעפיים בגיל צעיר, אפילו בתינוקת עקב פגם מולד בהתפתחות שריר ההרמה של העפעף, או בילדים ונוער עקב פציעות, ניתוחים, הפרעות נוירולוגיות ומטבוליות, שימוש רב בעדשות מגע, ועוד.

אם כן, יש הנולדים עם הבעיה ויש הרוכשים אותה לאורך החיים. לדוגמה, פטוזיס נרכש יכולה להופיע בגין גידולים של העפעף, לאחר אירוע מוחי, מחלות של השרירים והעצבים, פציעות ועוד. מאידך, אם מדובר בבעיה מולדת הנראית כבר לאחר הלידה, העלולה ליצור בעיות משמעותיות בהמשך, ייתכן שיהיה צורך לבצע את הניתוח במהרה, עוד בהיותו של התינוק בחודשים הראשונים לחיים – במידה שהצניחה חמורה ועלולה לגרום להפרעה בהתפתחות הראיה (עין עצלה).

 

ניתוח צניחת עפעפיים

במידה והמטופל הוא מבוגר, ניתוח צניחת עפעפיים יבוצע בדרך כלל תחת הרדמה מקומית. אין צורך להתאשפז. מאידך, אם מדובר בילדים יבוצע לרוב ניתוח תחת הרדמה כללית. לפני ביצוע הניתוח תבוצע הערכה מלאה במרפאה הכוללת שיחה עם המטופל/ת, בדיקה מלאה, החלטה על הניתוח המתאים ושיחה עם המטופל/ת על מהלך הניתוח וההחלמה. בהתאם לחומרת הבעיה ובעיקר בהתאם לסיבותיה ולמצבו של השריר, יוחלט על הדרך הניתוחית המתאימה ביותר.

קיימים מספר ניתוחים לתיקון פטוזיס, והסוג המתאים מותאם לכל מקרה באופן אישי. קיים סוג שבו התיקון מתבצע מחלקו הפנימי של העפעף (mullerectomy), ניתוח שבו התיקון מתבצע דרך כפל העפעף החיצוני (levator advancement), ועוד. במקרים של צניחה חמורה עם תפקוד ירוד מאוד של השריר, מתבצע חיבור של העפעף לשריר המרים את הגבה. מקרים אלו פחות שכיחים בניתוחי פטוזיס במבוגרים, כשהצניחה נרכשת באופן הדרגתי ויש תפקוד טוב של שריר הלבטור.

למעט בילדים, הניתוח לרוב מבוצע בהרדמה מקומית עם או בלי טשטוש, ואינו מצריך הרדמה כללית או אשפוז. מטרת הניתוח לשפר את הסימטריה של העפעפיים העליונים וקווי המתאר התקינים והטבעיים שלהם באופן מיטבי. יש לציין כי בתיאום מראש ניתן לשלב ביחד עם ניתוח פטוזיס גם התערבויות אסתטיות אחרות, כמו הסרת "שקיות" תחת העפעפיים התחתונים, הרמת גבות, הסרת עודפי עור עפעפיים ועוד.

 

לפני ואחרי תיקון צניחת עפעף מימין ע"י ד"ר לנדאו.

 

לאחר ניתוח פטוזיס

כאמור, המטרה של ניתוח פטוזיס היא להחזיר את המראה ואת שדה הראייה התקין, ואחוזי ההצלחה גבוהים. מכיוון שהניתוח במבוגרים נעשה תחת הרדמה חלקית, יש להישאר רק לזמן קצר לצורך השגחה. בילדים, הניתוח מבוצע לרוב בהרדמה כללית, אך גם כאן אין צורך באשפוז לפני או אחרי הפעולה. על פי רוב, בימים שאחרי הניתוח מופיעים סימנים כמו יובש בעיניים או דמעת מוגברת, שטפי דם, נפיחות, ואלו חולפים מעצמם בתקופת ההחלמה. חשוב לדעת כי לעתים לאחר ניתוחי תיקון פטוזיס יש יובש מוגבר בעיניים שאינו חולף ומצריך טיפול עם תחליפי דמעות. שבוע לאחר הניתוח אפשר להוציא את התפרים החיצוניים בבדיקה שגרתית במרפאה. התוצאה הסופית מתקבלת מספר שבועות עד כשלושה חודשים לאחר הניתוח.

 

לפרטים נוספים בנושא, הנכם מוזמנים לפנות אל המרפאה בטלפון 054-5570070.

צור קשר

השאר פרטים ונשוב אליך בהקדם

דילוג לתוכן